Djurens rätt - dagens fariseer?
Är det inte fantastiskt! Djurens rätt, som brukar anse oss tamdjurshållare vara första klassens djurplågare, föreslår nu beträffande de övergivna björnungarna att de inte borde skjutas - utan tas om hand! Vore de konsekventa skulle de väl mena att de borde få ligga och svälta ihjäl av sig själva, om vi människor nu inte får ge dem nådaskottet och därigenom "orena oss" med "mord". Historiens ljus sprider sig. Vilka är egentligen Djurens rätt-folket ättlingar till? Jo förstås till dem som hittade en stackars björnunge övergiven i skogen och tog hand om den, gav den mat och när den blev för hungrig för hushållskassan, upptäckte att den kunde dansa till musik på torgen och på det sättet försörja både sig själv och ägaren! Eller dem som tog hand om de stackars övergivna lammen och ett år senare hade dubbelt så många, året efter dubbelt så många igen osv tills det enda sättet att undvika svältdöden för de stackars djuren var att döda dem - och om man nu ändå har dödat ett djur kan man väl äta upp det, när nu fåren åt upp alla grönsakerna i omnejden? Vilddjuren i vår egen tid ska naturligtvis inte få svälta ihjäl, men ättlingarna till förfädernas djur ska inte vara tama! Visst är det så att alla djur INTE har det bra, men det är en annan fråga än den principiella, om det är rätt att hålla tamdjur! Det handlar om djurägarens moraliska ansvar för sina djur, vilket innefattar att döda dem om de blir fler än man klarar av att ta hand om på ett bra sätt.
Det är här likheten med fariseerna uppenbarar sig. I Matteusevangeliet 23:29-32 säger Jesus:
"Ve er, skriftlärda och fariseer, ni hycklare som reser monument över profeterna och smyckar de rättfärdigas gravstenar och säger: Om vi hade levt på våra fäders tid skulle vi inte gjort oss skyldiga till profeternas blod. Därmed visar ni själva att ni är söner till dem som mördade profeterna. Fortsätt som era fäder tills måttet är rågat."
Vad gjorde de: Jo, sin tids profeter lät de piska och döda - de som inte gick med majoriteten och makten utan sade sanningen, var ett hot mot stabiliteten och det bestående. Men samtidigt fördömde de dem som gjort det samma i historien. Påminner det inte lite om djurens rätts förhållande till sina fäder, de som först domesticerade de "stackars" djuren? Nu vill de göra likadant själva!
Intressant i "God morgon världen!"
Det senaste exemplet kommer från Härnösands stift. Enligt studiekompisar måste man numera skriftligen meddela sig positiv till homoäktenskap för att överhuvudtaget få sin kallelse till vigningstjänst prövad i nämnda stift, detta bara 1,5 år efter kyrkomötets försäkran om att det ska gå att ha båda uppfattningarna. Vad skulle hända om Biskop Hans vägrade viga dem som var för?
Arbetet med att hålla ihop kyrkan tycks istället göras av dem som skulle rökas ut. Igår var det årsmöte med Frimodig kyrka i Luleå stift. Frimodig kyrka har låtit trycka upp en broschyr som försöker förmå kristna att stanna kvar i Svenska kyrkan, trots att personer som går i kyrkan ofta av många kyrkopolitiker ses som en elit som ska misstänkliggöras och elimineras. Så nu ska jag delta i en motståndsrörelse: Jag ska delta i Svenska kyrkans Högmässa!
En bokstavligt talat udda sång...
På exegetiken pratade vi om Markus 9:42-50. Då jag insåg att det finns en liten "refräng" i vissa läsarter och att det ändå fanns få om ens någon sång på denna text, hittade jag på en sådan. Om någon tycker den är brutal så vill jag poängtera att den är väldigt textnära. Titta gärna själva! Varför är det förresten bara populärkulturen som ska få sälja sitt budskap med med blod och skräck??? Har Jesus sagt det så... håll till godo:
Melodi: "Där som rosor aldrig dör"
1. Arma människa i världen,
se upp, att ingen du förför!
Bättre att med sten om halsen
uti böljan då du dör. Ty
Där skall elden aldrig falna.
Akta dig, då är det kört!
Ingen vill på allvar komma
dit där maskar aldrig dör.
2. Om din ena hand förleder,
Jesus manar: Hugg den av!
Bättre att med en du beder
än med båda gå i kvav. Ty
Där skall elden aldrig falna.
Akta dig, då är det kört!
Ingen vill på allvar komma
dit där maskar aldrig dör.
3. Om din ena fot förleder,
Jesus manar: Hugg den av!
Bättre linka efter Jesus
än att springa mot sin grav.
Där skall elden aldrig falna.
Akta dig, då är det kört!
Ingen vill på allvar komma
dit där maskar aldrig dör.
4.Om ditt öga dig förleder,
Jesus manar: Riv det ut!
Med det andra fäst på honom
når du Gudsriket till slut.
Där skall sältan aldrig saknas,
inget medlöp gör den svag.
Och i endräkt med varandra
samlas kyrkan där idag.
Fyrlingar
Men kanske är det ganska klokt ändå. Får och kor föder nämligen upp sin avkomma ganska olika. Kor låter gärna andra av flockens kalvar dia om de har mjölk över, t ex om de förlorat sin egen kalv. Det är nog detta beteende som gör dem så optimala att mjölka - de adopterar helt enkelt människan också. Eftersom de bara föder en kalv om året är det viktigt att den överlever. Dör mamman ser flocken till att kalven får mat. Kor gömmer också sina kalvar inne i flocken om de anfalls av rovdjur, de vuxna djuren skyddar dem. Fåren är annorlunda. De skapar snabbt bindningar till sina egna lamm och låter ingen annan dia. Lammen blir ofta olika stora under fosterstadiet och är mattillgången för liten blir det minsta så litet att det inte överlever. Klarar det trots allt att födas så ska det konkurrera om de två spenarna. Om tackan får för lite mat så räcker inte mjölken och de minsta går under. Tackan överlever alltså även snål mattilldelning men får hon för lite dör lammen, åtminstone de svagaste. Kommer vargen springer alla och de svagaste som springer långsammast, antingen de minsta lammen eller mycket gamla och/eller skadade individer blir vargmat. Tackor med lamm dör alltså väldigt sällan - när de blir gamla slutar de lamma.
Jesus talar om sig själv som den gode herden. Den gode herden låter fåren vila på gröna ängar och för dem till vatten-inte minst för lammens skull. Vi kristna jämförs med en fårflock. Jag tror inte att det saknar betydelse att det är just får vi jämförs med, även om man förstås kan tänka sig att det var för att det fanns mycket får just där. Men även om det bevisligen var så, så valde ju Gud själv när och var han skulle födas. Hade han velat jämföra oss med kor hade han ju kunnat välja ut masajerna och födas där!
Låt oss därför applicera resonemanget på kyrkan och problemen med att få de unga att både komma dit och stanna kvar. Det är mest gamla tackor och en och annan bagge i bänkarna på söndagarna om vi ska vara ärliga. Var är lammen? Jag tror förklaringen står att finna i att vi är får, inte kor. Under 1900-talet satsade de flesta kyrkor mycket resurser på barn och unga. Sv K gjorde det bl a som en reaktion på att skolan blev mer och mer icke-konfessionell. Resultatet blev massor av barn och ungdomsverksamhet - utanför gudstjänsten. Kalvarna fick en amko som skulle förse dem med den andliga föda de behövde, när nu föräldrarna blev mer och mer sekulariserade. Men det var bara ett problem. Det var inte kalvar man hanterade, utan lamm, och lammen följer sina mödrar och diar helst ingen annan, så de sparade sig tills de kom hem och diade där. När lammen växt ur verksamheten hade de ingen anledning att komma längre. De som trots allt kallar sig kristna och är aktiva i församlingar idag uppger i en ny undersökning att deras mödrar har betytt mest för att de blivit kristna. Först efter både pappor, mor- och farföräldrar och kompisar nämns anställda i kyrkan, t ex pastorer.
Kvar i kyrkbänkarna sitter till synes välmående gamla tackor. Tackor kan överleva på lite. Men deras avkomma tycks åtminstone nästan ha gått under. Nu är det dags att inse problemets ursprung innan det är för sent: Tackorna måste ha mera mat!
Bloggfasta eller inte?
Här tror jag att fastan som övning i diciplin har sin plats. "Var sak har sin tid" står det i Predikaren. Genom att rannsaka prioriteringar och avstå från somligt och begränsa annat gör man en storstädning i sitt liv så att Gud åter får hedersplatsen om en massa annat omärkligt har nästlat sig in. Kanske blir det färre bloggar, kanske fler. Men ett är säkert: Blogga har sin tid och sova sin. Om en kvart är det Askonsdag. God natt!
Inför fastan
Stöd gärna diakonuppropet. Men fundera också på vad du kan göra själv. Ska det systemskiftas i ena änden måste det också göras i den andra!