Det mångkulturella samhället glider isär

Häromdagen lämnade jag en kommentar på en medmänniskas blogg. Eller var det en motmänniska? Det tål att tänkas på. Vårt mångkulturella samhälle glider sakta men säkert isär. Mångkultur kräver ömsesidig respekt, även om man anser att den andra har fel. Man kan diskutera sakligt utan att gå till personangrepp, man kan kärleksfullt försöka övertyga utan att förneka den andres rätt till sin egen övertygelse. Men kan man göra det utan Gud? Det trodde jag, men nu blir jag osäker. Kanske ska vi lägga Paulus beskrivning av ett samhälle utan Gud i Romarbrevet 1 över vårt eget och jämföra. Det är onekligen likt. Så här skriver ateisten Philip på sin blogg:

"Det här är mitt hus och du måste förtjäna ditt uppehälle. Kommer du hit med icke-falsifierbara påståenden, historierevisionism, argumentationsfel och religiös apologetik, har du helt missat poängen och jag reserverar mig själv rätten att behandla dig därefter.

Det finns få saker jag uppskattar mer än en riktigt god debatt. Men för att det ens ska bli en debatt, krävs det att båda parterna kommer rustade med hjärnor som åtminstone förstår den enklaste definitionen av ett logiskt resonemang.

Tyvärr är det skrämmande många som faller utanför den ramen. Att försöka bemöta dem sakligt är som att sparka vatten uppströms: du kommer misslyckas.

I stället plockar jag – med glädje – fram hela arsenalen. Kan du inte stava? Trist för dig. Blandar du ihop ämnena? Ha! Är du ful och fet? Jobbigt läge. Och så vidare. Det finns inget jag kan tänkas hitta mellan dina rader (eller via en googling) som är heligt för mig. Du kom hit, du öppnade käften och din andedräkt luktade bajs. Glöm allt vad god ton heter; glöm att jag tänker respektera dig bara för att du vet hur man ansluter till nätet.

Inte i mitt hus."

Nåja jag gör som Jesus lärde oss:

"Skörden är stor men arbetarna få. Be därför skördens herre att han sänder ut arbetare till sin skörd. Gå, jag skickar er som lamm in bland vargar. Ta inte med er några pengar, någon påse eller några sandaler, och stanna inte på er väg för att hälsa. När ni kommer in i ett hus, så säg först: Frid över detta hus. Och om där bor en fridens man skall den frid ni kommer med bli kvar hos honom; annars skall den vända tillbaka till er.(...) Men har ni kommit till en stad där man inte tar emot er, gå då ut på gatorna och säg: Till och med dammet som har fastnat på våra fötter stryker vi av - behåll det." (Luk 10:2-6, 10-11)

Men lite ledsen blir jag, inte direkt för att bli okvädad själv, men för vårt lands skull. Var ska detta sluta egentligen? Tror vi att fred och välstånd kommer av sig självt, att det inte spelar någon roll hur vi behandlar varandra i de små sammanhangen, att vår bortvändhet från Gud inte kommer att ta ut sin rätt såsmåningom? På söndag får vi återigen höra Johannes, en röst som ropar i öknen: Bana väg för Herren! Bär sådan frukt som hör till omvändelsen.


Kommentarer
Postat av: Andreas Stjärnhem

För alla er som er som läser denna blogpost och vill sätta er in i HELA resonemanget, mestadels utan bibelcitat, så hittar ni det är:



http://www.philipwildenstam.se/2010/12/09/gunvor-vennberg-fortsatter-ga-i-cirklar/



Ta er tid. Läs och bilda er en egen uppfattning.



2010-12-13 @ 17:01:50
Postat av: Rickard Lind

"Så skall logarna fyllas med säd och pressarna flöda över av vin och olja." (Joel 2:24)

2010-12-13 @ 22:49:38
URL: http://vocatioindelebilis.blogspot.com/
Postat av: Rickard Lind

"Den rättfärdiges frukt är ett livets träd, den som vinner själar är vis." (Ords 11:30)

2010-12-14 @ 14:54:13
URL: http://vocatioindelebilis.blogspot.com/
Postat av: Gregorius Rex

Den som sig i leken ger...

2010-12-16 @ 17:06:17
Postat av: Gunvor Vennberg

Kul att se att du följer min blogg Gregorius Rex!



Men: Gäller det även dem som dristar sig till att gå på stan i Stockholm? Borde de inse att när vår Riksdag (som vi tillsammans valt)sagt ja till att skicka trupper till Afganistan så får de skylla sig själva om de blir bombade? har inte den som väljer att låta sig provoceras till att försöka mörda något eget ansvar för sina handlingar? Jag är medveten om att det finns personer som inte respekterar och tar hänsyn till andra både på nätet och IRL men jag behöver inte acceptera det och t ex undvika att använda vare sig Internet eller Stockholms gator. Det är ingen lek. Det handlar om det fria och öppna demokratiska samhällets vara eller icke vara. Om den enkla värdegrund som visserligen har kristet ursprung men som de flesta brukar ställa sig bakom, nämligen att behandla andra som man själv vill bli behandlad. Kan vi inte föra ett samtal utan att gå till personangrepp kommer vi i längden inte kunna hålla ihop det här landet. Då barrikaderar vi oss inom resp grupp och lär våra barn att frukta Den Andre. Till slut blir det inbördeskrig i en eller annan form. Det är inget jag önskar, och jag inbillar mig också att de flesta håller med mig om det.



Men tro nu inte Gregorius Rex att jag tappar modet för lite smädelser. Snarare tvärtom. "Saliga är ni när man skymfar och förföljer er och på allt sätt förtalar er för mitt namns skull. Gläd er och jubla, er lön blir stor i himlen. På samma sätt förföljdes ju profeterna före er tid." (Matt 5:11-12)

2010-12-17 @ 01:10:49
Postat av: Gregorius Rex

Du kallar dig smädad och förföljd. Ack denna fåfäng som vissa av mina kristna syskon ägnar sig åt. Det duger icke att knyppla sin egen martyrgloria och förvänta sig att omvänden inte ska genomskåda att den är ett falsarium!



Du har fått kritik, låt vara skarp och ilsken, men det är också allt. Men kära syster! Vad förväntar du dig när du kommer med bibelord i samtal med ateister??



Seså, slicka såren och upp på hästen igen! Men skippa snacket om förföljelse och ta kritiken som en rakryggad qvinna!

2010-12-19 @ 16:10:44
Postat av: Per-Eric Simma

Hej Gunvor.



Ville bara berätta att jag själv brukat roa mig med att debattera med ateister.

Många av de ateister som hänger på nätet, är proffstyckare som dyker upp på alla möjliga kristna sidor och debatter.

De flesta jag träffat på har däremot inte varit så utstuderat elaka som de som du råkat ut för!



Atesiternas kännetecken brukar väl vara att det inte tror på vår Gud, det borde inte vara att det är otrevliga.



Slutligen. Ateister är ett konstigt släkte. De har massor av argument mot en Gud som de ändå inte tror på.

Jag hade förstått det om de argumenterat för att vi förstått Gud fel, men de argumenterar alltså mot något som de hävdar inte existerar.

Finns det en mer meningslös syssla? :-/

2010-12-22 @ 23:15:40
URL: http://pesimma.blogspot.com
Postat av: Gunvor Vennberg

Gregorius Rex:



Mina känslor är mina egna och likaså om jag vill hämta tröst i min frälsares ord till de förföljda, trots att jag, som du helt riktigt påpekar, knappast har drabbats värst, vilket vi kan påminna oss idag på Annandag Jul då vi tänker på den Helige Stefanos - den första kristna martyren som blev angripen av en mobb och dödad och som vittnade med sitt blod om Kristus. Du verkar också tycka att kristna kan bli förföljda idag, saxat från din blogg:



"Idag och 27 oktober bär jag inte den lila skjortan för att mitt ämbete så bjuder, utan för att hedra de homofientlighetens offer som fortfarande skördas i kristna sammanhang i Sverige år 2010, utan att förövarna ställs till svars eller tvingas ta ansvar för sin ondska."



Att bli skymfad av ickekristna gör mig mindre än att mötas av total oförståelse gränsande till förakt från någon som anser sig vara min bror i Kristus, eller t o m biskop som det citerade blogginlägget låter påskina. När den första kyrkan förföljdes stod (den icke avfallna) biskopen mitt i hopen av kristna på arenan och tröstade och styrkte dem ända tills lejonen gjorde slut på dem. Med en sådan biskop är vilken förföljelse det vara må, om så bara okvädningsord, lätt att bära. Men i brist på sådana ämbetsbärare kanske en vanlig lekkvinna klagar ibland i onödan. Men visst har du rätt i att jag inte ska ge upp - det var väl menat som en uppmuntran förstår jag, ungefär som "seså, sluta tjuta!" Inte mycket till vare sig tröst eller uppmuntran, det skötte Rickard och Per-Erik ovan så mycket bättre! Tack!



Apropå att använda bibelord i samtal med ateister: Skulle jag vika ner mig och inte försöka vinna dem för Kristus - varför skulle jag överhuvudtaget diskutera då??? Det är ju lätt att undvika förföljelse om man har tron i byrålådan och bara tar fram den när man är ensam hemma! Men vårt uppdrag är att Gå ut och göra alla folk till lärjungar och då säger Bibeln att den behövs:



"Varje bok i skriften är inspirerad av Gud och till nytta när man undervisar, vederlägger, vägleder och fostrar till ett rättfärdigt liv" 2 tim 3:16



Däremot är det ingen som lovat att det blir lättare om man använder Bibeln, bara att den är till nytta.

2010-12-26 @ 19:36:50
Postat av: Gregorius Rex

Bästa Gunvor,



Jag är sannerligen inte här för att trösta dig. Utvecklig nås inte genom att bli struken medhårs när man har felat! Om något så tillrättavisar jag dig för att du ska lämna den okunskap du inte drar dig för att visa upp - så att du istället kan söka dig mot ljus och frihet.



Det citat från min blogg som du anför gäller kristna såsom FÖRFÖLJARE, inte förföljda. Och när den kristne förföljer, förtjänar hon att jagas till dess hennes ben inte längre bär och hon som rättmätigt konsekvens av sin förbrytelse mot Kristus själv och sin medmänniska ligger blödande och gråtande på marken. Det gällde alltså den "kristna" aversionen mot den homosexuella människan.



Göm dig inte bakom 2 Tim 3:16! Du har ett eget ansvar genom ditt förnuft! Det kan knappas kallas annat än hyckleri att genom att på ett slarvigt och för mottagaren obegripligt sätt använda bibelord i samtal med ateister. Söker du konflikt? Försöker du ådra dig deras vrede? VILL du inte att de ska lära känna Kristus?



Det är en sjuka bland kristna idag, att man värnar sin egen identitet högre än nästans väg till Herren. Man talar medvetet obegripligt till medmänniskan - den egna terminologin och tryggheten däri är viktigare än att redigt kommunicera evangelium. Idag framstår de kristna som ett pinsamt anghang av ömtåade individer som inte tål kritik. Därigenom döljs den segerns starke Herre som vill nå varje människas hjärta till frälsning och evig salighet.



Den som vill vara präst i Guds kyrka i Sverige måste ha mognad nog att inte gotta sig i sin egen religiositet. Jag ber för att du når den mognaden i det fall du tänker fortsätta din väg mot prästämbetet.

2010-12-27 @ 12:02:12
Postat av: Gunvor

Tack för att du tog dig tid att förklara, Gregorius Rex, nu förstår jag hur du tänker. Jag håller inte med dig i alla sakfrågor vilket du redan vet, men jag tror du har en poäng i hur man bör uppföra sig på Internet. Kanske är det bäst att hålla diskussionen, inkl bibelcitaten, på den egna bloggen; kommer man till en blogg där man inte är välkommen som "förkunnare" - då är det bättre att skudda stoftet av fötterna och gå vidare med en gång, istället för att ge sig in i en diskussion som bara provocerar. Jag håller absolut med om att det är att vinna medmänniskor för Kristus som är det viktiga! I det ska man dock inte glömma att det säkraste sättet att misslyckas totalt är att själv tappa bort tron på vägen - därför är det inte fel att värna identiteten som Kristi efterföljare, men man behöver bygga relation innan man kan missionera, på internet, liksom i verkliga livet. Så mycket tid har jag inte att vara på internet att jag blir någon bra missionär på ateistbloggar. Vill ateisterna söka upp min blogg är de varmt välkomna däremot! Men då får de finna sig i att min blogg i första hand riktar sig till kristna läsare, inkl bibelhänvisningar. Tack för din tillrättavisning! Visst har du rätt i att en sådan också kan behövas ibland! Det är lätt att glömma bort att Guds ord är ett svärd - sådana ska brukas med viss försiktighet trots allt!

2010-12-30 @ 23:16:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0