Tron allena

Jag vill ge er ett boktips: Jag läste "Tron Allena" av Bo Gertz igår kväll. Läs den någon gång! Jag hade köpt på mig några böcker på ett av Sveriges mest välsorterade bokbord, nämligen det i Arjeplogs kyrka, men min vana trogen la ajg undan dem ett tag. Jag har nämligen under mina teologistudier märkt att jag om jag ger Gud möjligheten att leda mitt läsande, får jag lust att läsa en viss bok vid ett visst tillfälle, då jag som bäst behöver den. Nu var det tid för Tron Allena. Den här veckan har det dessutom fallit sig så att jag ska prata i Älvsby kyrka inte mindre än på två gudstjänster. Från 0-100 på en gång med andra ord. Då är det viktigt att påminnas om att det är vad Jesus har gjort för mig och alla andra när han tog vår synd på sig på korset och gav oss möjligheten att i tro bli rena genom hans blod, som är allt jag har både att leva på och ge till andra. Ju mer av Gud man tar emot, desto mer kan man ge, men börjar man leta efter något eget att komma med då är det kört med en gång. Våra bästa gärningar och våra mest ädla motiv är likafullt besmittade av baktankar och själviskhet. Vi behöver lita till Guds nåd var dag och var stund. Om vi överlämnar oss till honom då kan han förvandla oss, men bara om vi håller blicken fäst vid Jesus och honom som korsfäst. "Jag är vinstocken, ni är grenarna. Bli kvar i mig så bär ni rik frukt, utan mig kan ni ingenting göra" (Jesus)


Kommentarer
Postat av: Ylva Jönsson

Ja, det grekiska ordet för tro innebär ju det vi på svenska kallar tillit. Det handlar om vad Gud kan göra, inte om vår egen kraft. Men visst är det spännande att Han väljer att handla genom oss små människor när vi litar på att Han kan och vill! Må ditt bloggande bli till välsignelse!



Ylva

2009-10-18 @ 15:33:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0