Från 0-100 på fyra dagar

Helt plötsligt har jag haft glädjen att få förkunna i Älvsby kyrka både i torsdags och idag. Nåja, torsdagen visste jag om för flera veckor sedan och det fanns ju en sportslig chans idag, det förstod jag eftersom sv kyrkans Grundkurs skulle planera och genomföra dagens Högmässa. Men ändå, det var svårbeskrivligt. Jag lägger ut min tolkning av dagens texter här. Till saken hör dock att min jättehäftiga raggar-style klasskompis hade inpass som placerade det hela med västkustdialekt rakt i vardagen, så det blir lite halvt utan honom, men håll till godo:

Den fattiga änkan kunde aldrig i andras ögon verka from p g a hon gav mycket i tempelkistan, som de rika kunde. De blev sedda och bekräftade av människorna för sina gåvor, och de kanske också gav dem mest för att människorna skulle uppskatta dem. Men Jesus kallar till sig sina lärjungar: Han vänder upp och ner på deras världsbild och manar dem att omvända sig från en sådan ytlig fromhet som inte kostar något utan är en fernissa och lyfter fram den som i deras ögon verkar ge lite. Jesus ser våra hjärtan och han såg att den här fattiga änkan handlade i tro när hon gav bort sina sista ören. Vad skulle hon nu leva på? Hon hade troligen inte någon son som försörjde henne eftersom hon var så fattig, hon kunde inte förlita sig på sina egna och ha sin trygghet i familjen. Inte heller kunde hon förlita sig på pengar och ägodelar. Hon kunde bara hoppas på Gud och hon gjorde det. Människorna såg inte tron bakom gärningen utan såg ner på henne, men Gud såg hennes gåva i tro.

Tron verkar och visar sig på olika sätt. När en människa söker Gud har alltid Gud sökt henne först och gett henne tro.

 ”Utan tro kan ingen finna nåd hos honom. Ty den som vill nalkas Gud måste tro att han finns och att han lönar dem som söker honom.” står det i hebreerbrevet 11

Tron får oss alltså att vilja kommunicera med Gud, tron får oss att be till Gud i vår nöd. För tron får oss att inse vidden av vår nöd, tron ger mod och klarsyn att se hur min situation verkligen är. Vi klarar oss inte utan Gud, vi kommer alla att dö. Dödligheten är 100% nu som på Noas tid. Och den här världen och jag själv är full av synd och orenhet, nu som på Noas tid. Men tron ger också hopp om räddning. ” Tron är grunden för vad vi hoppas på, den ger oss visshet om det vi inte kan se.” Läste vi i hebreerbrevet. Gud är vårt hopp om räddning, han har öppnat en väg för oss och visat oss på den genom Bibelns ord: Så älskade Gud världen att han gav den sin ende son, för att de som tror på honom inte ska gå under utan ha evigt liv. Jesus säger: Jag är vägen, sanningen och livet, ingen kommer till Fadern, utom genom mig. Jesus Kristus är vår räddning och vårt hopp och tron får oss att vända oss bort från oss själva och vår synd, till honom, vi omvänder oss.

När vi vänder oss till Gud i vår nöd över synden och ondskan i våra liv, möter vi Jesus Kristus, och i tro får vi visshet om att han dött för våra synder och besegrat ondskan en gång för alla på korset. Vi får i tro uppstå med honom efter döden. Det är tron, den tro som Gud har gett oss, som är avgörande för vår räddning. De enda som blev räddade undan floden var Noa och hans familj och det var genom Noas tro de blev räddade.

”Gud sade till Noa: Jag har bestämt att jag skall göra slut på alla människor, ty de har fyllt jorden med våld.” Noa får klart för sig att han är i en fruktansvärd situation. Men sedan ger Gud ett hopp om räddning ” Allting på jorden skall gå under. Men med dig vill jag upprätta ett förbund.” Han lovar att rädda Noa och hans familj. Noa får hopp genom tron. Sedan får han instruktioner om var han behöver göra för att bli räddad. Han ska bygga en ark. Gud har en kallelse till honom och han börjar bygga, han verkar i tro. Om han inte hade haft Guds tydliga instruktioner skulle han knappast ha gett sig på att bygga en 150 m lång båt! Det är svårt nog att bygga en eka. Men människorna ser inte hans tro, precis som de inte såg den fattiga änkans, så de skrattar åt det dom ser: Noa håller på att bygga en jättestor båt – på land! Hur ska han får den till vattnet? Men Noa står fast. ”Noa gjorde i allt så som Gud hade befallt honom att göra” står det.

Genom historien har Gud på olika sätt försökt rädda mänskligheten och samtidigt bekämpa ondskan. Han har letat bland människorna tills han hittat någon som vill lyssna på honom och lyda honom och sedan har han slutit förbund med dem och verkat genom dem: Noa, Abraham, Mose och alla profeterna har det gemensamt att de genom trons kraft från Gud har kunnat uträtta mycket gott och Gud har räddat både människor i deras omgivning och dem själva. Men människorna fortsatte att vända sig bort från Gud. Då blev Gud själv människa, och genom Jesus Kristus har han öppnat vägen till sig, då som nu genom tron på Guds ord och löften som ger oss kraft i all vår svaghet. Tillsammans blir vi lemmar i hans kropp, kyrkan, som är ett synligt tecken i världen på trons kraft. Kring nattvardsbordet blir vi ett med honom och varandra. Jesus säger”Jag är vinstocken, ni är grenarna, bli kvar i mig så bär ni rik frukt, utan mig kan ni ingenting göra.”

Så får vi i förtröstan överlämna oss i Guds händer. Amen



--


Kommentarer
Postat av: Tomas Olsson

En stor eloge till er för den predikan ni genomförde.. superbra !



/Tomas

2009-10-20 @ 22:53:42
Postat av: Ylva Jönsson

Amen.

2009-10-22 @ 22:52:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0