Interaktiv desorientering

Vem har sagt att kaos, prat mellan elever om fel saker, elever som inte hittar rätt lokal etc bara kan inträffa IRL? Idag var jag med om just detta när jag påbörjade en kurs i socialt arbete på halvtid på distans via nätet från Lunds universitet. Om jag nu har påbörjat kursen vill säga - min registrering hade kommit in för sent, om än på dagen för kursstart. Mitt i mitt (!) letande efter rätt lokalitet för chatten där man kunde få svar på frågor man ännu inte hade hunnit ställa sig, så hittade jag en frågeställning som antydde att socialt arbete skulle ha med ordning och reda att göra. Hå hå ja ja, tänkte jag. Då har jag nog kommit helt fel...
 
Nåja: Om lärarna inte dömer ut mig som den uppkäftigaste eleven efter det första intrycket, så ska jag inte döma ut deras pedagogiska metod ännu heller... Jag har ju lärt mig det viktigaste: Alla mänskliga aktiviteter tenderar att leda till kaos utan tydlig ledning. Finns det ingen sådan kommer en informell ledare att dyka upp. Människan är sig lik, oavsett om det är på nätet eller IRL man träffas. Socialt arbete kanske till viss del är ett försök att bringa ordning i kaos - men det finns alltid en risk att den goda viljan slutar i en kamp om vem som ska ha makten att definiera vad som är ordning. I ett klassrum borde det självklart vara lärarens privilegium. Men vem kan göra anspråk på att vara ledare i en människas liv?

I förrgår såg jag ett program om en fd alkoholist som efter att ha deltagit i 12-stegsprogrammet hade gjort Gud till sin Herre. Han var lyrisk, medan andra kritiserade 12-stegsprogrammet för att lära folk underkastelse under en Gud. Naturligtvis är det två sidor av samma mynt. Ingen hjälp upplevs som positiv om den tvingas på någon. För att kunna ta emot något på ett positivt sätt så krävs det frivillig underordning. Man måste vilja bli hjälpt av den som har möjligheten att hjälpa eller vilja lära sig av någon som vet bättre. Annars blir det ett övergrepp. Först genom att frivilligt göra Gud till sin Herre kunde mannen i programmet bli fri från spriten. Den frivilliga underordningen leder till frihet. För frihet utan ordning blir lätt kaos. Gud själv underordnade sig i Jesus Kristus och gav oss ett exempel på att vägen till upphöjelse går genom den frivilliga underordningen under Guds vilja.
 
Vi gick alla vilse som får, var och en tog sin egen väg, men Herren lät vår skuld drabba honom. Han fann sig i lidandet, han öppnade inte sin mun. Han var som lammet som leds till slakt eller tackan som är tyst när hon klipps, han öppnade inte sin mun. (Jesaja 53:6-7)
 
och
 
Låt det sinnelag råda hos er som också fanns hos Kristus Jesus. Han ägde Guds gestalt men vakade inte över sin jämlikhet med Gud utan avstod från allt och antog en tjänares gestalt då han blev som en av oss. När han till det yttre hade blivit människa gjorde han sig ödmjuk och var lydig ända till döden, döden på ett kors. Därför har Gud upphöjt honom över allt annat och gett honom det namn som står över alla namn, (Fil 2:5-9)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0