Julevangeliet enligt Beatles

Jag satt och bläddrade bland lite gamla noter när jag med mina nya "post-uppsats om mariologi-ögon" drabbades av årets aha-upplevelse. Kanske är detta allmänt känt men jag hade ju bara sjungit låten som barn när min knackiga engelska självklart översatte "Let it be" med :Låt det va´. Det stämde ju så väl med vårt sätt att lösa problem också: Strunta i dem! Men så var det nu inte, iallafall inte med teologiska ögon. Orden om "Mother Mary" ledde mig på spåret och mycket riktigt; i "New king James version" av bebådelsen, Luk 1:38, står det (min kursivering):
 
Then Mary said, "Behold the maidservant of the Lord! Let it be to me according to your word." And the angel departed from her.
 
Eller på svenska: "Då sa Maria: Jag är Herrens tjänarinna. Må det ske med mig som du har sagt. Och ängeln lämnade henne."
 
Jag kunde inte avhålla mig från att försöka översätta hela låten och fram trädde "Julevangeliet enligt Beatles". Så mycket bättre att inte skolverket lär misstänka något om man sjunger en gammal Beatleslåt. Här kommer först ett förslag till presentation av låten:
 
Beatles låt "Let it be" skulle kunna vara en adventsång. Moder Maria i låten skulle kunna syfta på Jesu mor. Hon sa "Låt det ske" eller som det står i bibeln (alt SOU 1999:100): "Jag är Herrens tjänarinna. Må det ske med mig som du har sagt" när ängeln frågade henne om hon ville föda Jesusbarnet. Om någon säger att ni är oviktiga bara för att ni är unga så kan ni tänka på att Maria förmodligen bara var ca 13-14 år när hon fick ta ställning till om hon ville bära Jesus inom sig. Hon sa "Låt det ske" och fick det stora ansvaret för att föda det svar och det ljus som nämns i låten och som jag tror författarna tänkte var Jesus som skulle födas. Låten kan tolkas så att andra människor kan göra som Maria och ta emot Jesus med orden "Låt det ske!" Då tänds ett ljus som lyser för dem om än det är mörkt.
 
 
Låt det ske
("Let it be", John Lennon och Paul McCartney, fritt översatt av Gunvor Vennberg)
 
När jag befinner mig i orostider, mor Maria jag får se.
Hon talar visdomsorden: Låt det ske!
I min mörkaste stund står hon inför mitt ansikte.
Talar visdomsorden:Låt det ske!
 
Låt det ske, låt det ske, låt det ske, låt det ske. Viskar visdomsorden: Låt det ske!
 
Och när världens trasiga och sorgsna människor kan hålla me´:
Det ska komma ett svar: Låt det ske!
För även om de har skiljts ifrån, finns det ännu en chans att de ska se:
Det ska komma ett svar: Låt det ske!
 
Låt det ske, låt det ske, låt det ske, låt det ske. Det ska komma ett svar: Låt det ske!
Låt det ske,låt det ske, låt det ske, låt det ske. Viskar visdomsorden: Låt det ske!
 
Och när molnen täcker kvällsskyn, ett ljus lyser mig fortfarande.
Skin tills dagen gryr: Låt det ske!
Jag vaknar till ljuv musik - moder Maria gör entré.
Talar visdomsorden: Låt det ske!
 
Låt det ske, låt det ske, låt det ske, låt det ske. Det ska komma ett svar: Låt det ske!
Låt det ske,låt det ske, låt det ske, låt det ske. Viskar visdomsorden: Låt det ske!
 

Kommentarer
Postat av: Andreas Holmberg

Kanonkul, Gunvor! Du har absolut rätt i att det är en på många sätt fantastisk Beatles-låt, det här! Har haft med den i ett sånghäfte på min födelsedag nära vårdagjämningen och Vårfrudagen ett år. Kopplade inte "Let it be" till "Må det ske" - tack för det!

Sen vill jag ändå som pappa avråda från att "dogmatisera" idén om att Maria bara var 13-14 år gammal när hon blev med barn. Även om flickor förvisso ofta "gavs åt män" i den åldern ända fram till vår egen Birgitta Birgersdotters tid framstår vår Herre därigenom idag som fullständigt oansvarig - och Maria som ännu icke beslutskapabel - helt i onödan, eftersom bibeln inte säger ett smack om hur gammal Maria var! Hon kanske var en "överårig" 18-åring, föraktad för att hon ännu inte var gift och bara gamm-Josef ville ha´na?

Det ligger så väl till att inför 14-åriga konfirmander beskriva Maria som jämnårig (och hyggligt jämnårig var hon troligen), men att göra en 13-14-åring med barn (oavsett metod) framstår idag som mindre välbetänkt, ja, rent av straffvärt, och är, som sagt, inget vi behöver försvara i det här fallet heller eftersom bibeln tiger om hennes ålder. (Men jag har rätt ofta hört präster närmast slå fast att Maria var 13 år - och varför ska Gud behöva klä skott för en "sanning" vi inte fått uppenbarad? har vi inte nog "problem" med dem vi fått fastslagna?).

Svar: Nu är det ju så att t ex profetsian i t ex Jesaja 7:14 i den mån den ska anses handla om Jesus förutsätter att Maria är en ung kvinna/jungfru (vilket delvis är synonymt) vilket knappast en 18 åring var i den kulturen. Därtill står det i Svenska kyrkans bekännelseskrifter - helt i enlighet med katolsk tradition f ö - ungefär att Marias mödom bevarades genom en mirakulös förlossning där Jesus använde sin förmåga att gå genom väggar (ett gudomligt kejsarsnitt utan snitt alltså..) Så om vi antar att Maria var så ung som den historiskkritiska forskningen tror så finns det inget som säger att Gud var ansvarslös för det: Det är ju förlossningen som är det farliga när unga kvinnor blir gravida (p g a alltför trånga bäcken som inte växt klart) och Gud kan alltså mycket väl ha ordnat det på ett för Maria helt säkert sätt. Oavsett hur får man väl anta att Gud hade för avsikt att bevara både henne och barnet när hennes stund var inne. Men du har rätt: Det är kontroversiellt att Maria var så ung i vår tid. Hade hon bott här hade väl alla uppmanat henne att göra abort. Så mycket viktigare att påminna om att det finns föredömen för de tonårsmödrar som istället svarar skaparen: Låt det ske!
brattforsbonhus.blogg.se

2012-11-29 @ 04:06:22
URL: http://missionspsalmboken.blogspot.com
Postat av: Andreas Holmberg

PS. I övrigt var presentationen - inte bara låten - väldigt fin! Tack än en gång! DS.

2012-11-29 @ 04:07:50
URL: http://missionspsalmboken.blogspot.com
Postat av: SvBG

Hejsan!
Tack för en ögonöppnare! Klart tänkvärt och användbart, åtminstone i min lilla kammare :-)

2012-11-29 @ 11:32:27
URL: http://www.svenbertilgrahn.se
Postat av: Andreas Holmberg

Ja, jungfru tror jag ju att hon var (tack för svar!) och jag vill inte "dogmatisera" 18-årshypotesen heller. Abort var det ju f.ö. bra att hon inte gjorde.

Men fortfarande tror jag att det är helt onödigt och i mångas öron frånstötande (och som sagt utan definitivt skriftstöd) att betona eller förutsätta att Maria var i en ålder där vi idag inte anser att någon är vuxen nog att rättsgiltigt bejaka att avla barn.

Det må stå var och en fritt att göra en sannolikhetsbedömning här - men i en presentation för ungdomar finner jag det mindre lämpligt att specificera Marias ålder mer än till "ung kvinna" eller kanske "tonåring".

F.ö. var som sagt både presentationen och blogginlägget som helhet alldeles toppenbra! Tack!

2012-11-29 @ 23:55:23
URL: http://missionspsalmboken.blogspot.com
Postat av: Carolina

Ja, tack för den översättningen. Det hade jag aldrig tänkt på även om jag hört den massor av gånger.

2012-12-26 @ 22:07:03
URL: http://carolinajohansson.wordpress.com
Postat av: Piedra

Vilken fantastiskt bra översättning! Den tackar jag för.

2012-12-27 @ 11:10:50
URL: http://enplatsilivet.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0