Mose rampfeber

Första textutläggningen i Brattfors bönhus utgick från 2 mos 4:10-17.

 

Vi är ganska olika som människor. Vissa talar mycket och gärna – andra säger helst inte många ord, särskilt inte inför folk. Mose verkar ha varit av den senare sorten. Vi kommer här in i hans samtal med Gud i hans kallelseuppenbarelse, den med den brinnande busken. Mose är ju den största och viktigaste profeten i GT. På förklaringsberget är det Mose och Elia som kommer och talar med Jesus. Men här, när han kallas verkar han frukta människor mer än Gud. Står han kanske inte och ber Gud att få slippa sin kallelse eftersom han har svårt att tala inför folk? Trots att Gud har gett honom allt han behöver, och därtill lovar att lära honom vad han ska säga. Men Mose törs inte förlita sig fullt på Gud ännu, han har inte genom lång erfarenhet lärt sig att Guds löften håller att leva och dö på. Men trots att Gud blir arg så lyssnar han på Moses bön och ger honom hans bror Aron till hjälp. När Mose får gå tillsammans med Aron törs han också lita på Gud och följa hans vilja. Senare i historien, när Jesus sände ut sina lärjungar för att förkunna Guds rike, så sände han ut dem två och två. Även om somliga av oss är mer talträngda än Mose är vi människor i oss själva både svaga och fega. Ensam är inte stark. Men texten om Mose tar ju inte slut vid kallelsen. Mose går med Gud och får nåden att uträtta storverk, inte av egen förträfflighet men för att han ställde sig till förfogande och till slut gick dit Gud kallade honom. Så är det också för oss. Genom dopet kallas vi till ett nytt liv som Jesu lärjungar. Liksom Aron blev Moses mun så kan vi bli Jesu mun och händer för våra medmänniskor. Men detta är inget vi måste prestera av oss själva. Vi får överlämna oss till Gud så att han kan bruka oss. Då blir alla de gåvor han har gett oss till välsignelse, både de vi fick när han skapade oss och dem han ger genom den Helige Ande. Vi är alla olika, men kunde Gud göra Mose till en stor profet trots att han var rädd för att tala inför folk, så kan han använda också dig och mig.  Amen


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0